گربه

مشکلات موی گربه ها(هربال)🐱

مشکلات موی گربه ها(هربال)🐱
  1. گوله مویی (هربال)چیست ؟
  2. آیا همه ی نژاد گربه ها این مشکل را دارند ؟
  3. چطوری از ایجاد هربال پیشگیری کنیم؟

گوله مویی  (هربال)چیست ؟

گربه ها حیواناتی بسیار تمیزی هستندو دائما در حال لیس زدن خود شان هستند .   گربه ها بیشتر تایم خود را  در حال تمیز کردن خود هستند .    هربال زمانی اتفاق می افتد که گربه ها خودشان را لیس بزنند و زمانی ‌که گربه این موها را از طریق دستگاه گوارش خارج کنند هیچ مشکلی ندارد اگر  بالاآوردن گربه هر ازگاهی اتفاق بیفتد و گلوله‌های مو را بالا بی آورد ، جای نگرانی نیست . زمانی نگران کننده   است  این گلوله موی گربه از بدن او خارج نشود و یک جایی در دستگاه گوارش گیر کند و باعث انسداد روده شود، انسداد روده و دستگاه گوارش در گربه‌ها کاملاً خطرناک است و اگر زودتر درمان نشود ممکن است جان گربه به خطر بی افتد ویا باعث  باعث ایجاد یبوست و گاهی مشکلات اورژانسی در گربه می‌شود و  زمانی‌ که دیگر حجم گلوله مویی زیاد شود چاره‌ای جز عمل جراحی برای خارج‌کردن هربال یا گلوله مویی گربه وجود ندارد.

در زمان مواجه گربه‌تان با  علائم زیر  سریعا به دامپزشک خود اطلاع دهید.

  • اسهال گربه
  • یبوست گربه
  • بی حالی گربه
  • بی اشتهایی
  • عق زدن بیش از حد و بدون بالا آوردن گوله مویی (هربال)

* گاهی اوقات گربه سرفه‌  می کنند آن را با عق‌زدن اشتباه نگیرید.

درصورتی‌که سرفه و بی‌حالی دارد می‌تواند نشانه مشکلات تنفسی گربه تان  باشد. در نتیجه اگر گربه شما سرفه می‌کند و عق نمی‌زند از نگرانی از بابت گلوله مویی نداشته باشید. گربه ها بیشتر تایم خود را صرف تمیز کردن خودشان می کنند  اما در فصل های  پوست‌اندازی یعنی بهار و پاییز، ریزش موی گربه زیادتر می‌شود و مقدار موی زیادی  را از دست می‌دهند به‌همین‌ علت در این فصل‌های ایجاد گلوله مویی برای  گربه  بیشتر است در این فصل‌ها حواستون به رفتار گربه تان  باشد .

آیا همه ی نژاد گربه ها این مشکل را دارند ؟

بعضی  از نژاد ها که موهایی بلندی دارند( مثل پرشین)  هفته ای 1 الی 2 بار بالا می آورند.

اگر گربه ی شما چندین بار در هفته بالا  می آورد حتما به دامپزشک خود اطلاع دهید.

هربال امکان دارد در همه ی گربه ها وجود بیایند  اما در گربه های که موی بلند دارند این امکان بیشتر است، مانند گربه های :

  • مین کوین
  • آنگورا
  • هیمالین
  • پرشین
  • و…

اما در گربه های مو کوتاه  امکان  اینکه موهایی که گربه لیس میزند و دفع نشود احتمالش بسیار کم است در نتیجه  امکان  ایجاد هربال کمتر است .

 چطوری از ایجاد هربال پیشگیری کنیم؟

  1. مکمل غذایی

انواع مختلفی از غذاها و ممکل های گربه وجود دارد که می تواند از هربال جلوگیری آن را کنترل کند  در بیشتر  غذا ها و مکمل ها ار ارزش غذایی بالا و  فیبر بالایی برخوردارهستند. فیبر به دستگاه گوارش گربه  کمک می‌کنداما  برای بعضی از گربه‌ها  ممکن است مؤثر باشد و برای بعضی از آن‌ها مؤثر نباشدیکسری از مکمل‌های غذایی به هضم  راحتر غذای گربه‌هایی که گلوله‌های مویی زیادی دارند کمک می کند و برای آنها مناسب است .

بعضی از ین مکمل ها مثل خمیر مالت گربه  می توان به هربال گربه ها کمک کند.در یکسری از شرایط اگر بیماری‌هایی مانند بیماری انگلی و بیماری التهابی روده تشخیص داده شد حتما باید تحت درمان  و زیر نظر دامپزشک قرار بگیرند.

ایجادشدن گلوله مویی در معده گربه طبیعی است. میزان تشکیل آن‌ها بستگی به نوع گربه ( موی  کوتاه و یا مو بلند)و میزان تمیزکردن و لیسیدن موها توسط خود گربه ،فصل سال به اندازه درجه حرارت محیط، میزان آب بدن و در نهایت وضعیت سلامتی  بستگی  دارد. درمان این گوله ‌های مو یی به ‌آسانی  با مکمل‌های غذایی رفع می شود. اکثر این گلوله‌ها در معده به‌راحتی با استفراغ دفع می‌شوند اما   همان طور که قبلا  گفتیم در بعضی موارد حجم توده‌ها و گلوله‌ها به‌حدی بالا است که خارج نمی‌شود و موجب انسداد روده‌ها و مشکلات گوارشی می‌شوند که هر چه زودتر باید  به دامپزشک خود مراجعه کنید که برای هربال گربه اقدامات لازم انجام دهد.

 

  1. موهای گربه ها را به طور منظم با شانه های مخصوص شانه کنیم.

شانه زدن گربه ها با عث می شود که موهای قدیمی و مرده  ازبین می رود و از ایجاد  هربال جلو گیری می کند.

  1. رژیم غذایی مناسب

با  رژیم درست برای گربه از مشکلات گوارشی و ایجاد هربال می توانید جلوگیری کنید.

  1. اصلاح موهای گربه

اصلاح  موهای گربه خصوصا گربه های مو بلند باعث کاهش هربال و یا گوله های مویی می شود.

  1. شما چه راهکار هایی برای جلوگیری از هربال می دهید؟

 

 بامی پت همیشه به فکر حیوانات خانگی شما عزیزان است و تمام محصولات حیوانات خانگی را از برند های معتبر و با کیفیتی تهیه می کند . 💙

شما می توانید برای تهیه محصولات  حیوانات خانگی خود از برند های معتبر  از پت شاپ بامی پت تهیه کنید .

*بامی پت همیشه  در تلاش است که بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد ، ممنون  که با نظرات خود ما را همراهی می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *